نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
1496
-
الف
+

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: ایران و افغانستان یک ملت هستند

«ابوذر ابراهیمی ترکمان» در حاشیه افتتاح نمایشگاه کتاب ایران در کابل گفت: ایران و افغانستان یک ملت هستند.

یک مقام ارشد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ابراز داشت: دو ملت ایران و افغانستان یکدیگر را شناخته اند و درارتباط و تعامل نیاز به باز تعریف چیزی برای فهم مشترک نیستند که این ویژگی گام های ارتباط و همکاری را تسریع و موثر می کند. 

به گزارش آی فیلم 2، «ابوذر ابراهیمی ترکمان»،رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران در حاشیه افتتاح نمایشگاه کتاب این کشور در دانشگاه کابل با اشاره به نقاط مشترک ایران و افغانستان گفت: هیچ دو ملتی در دنیا به اندازه ما به یکدیگر نزدیک نیستند و هر دو سو تلاش دارند سطح روابط خود را بیش از قبل گسترش دهند.

نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران روز گذشته برای دومین سال پیاپی با حضور «محمد سرور دانش » معاون دوم رییس جمهوری افغانستان و هیات دانشگاهی اعزامی از ایران به ریاست ابراهیمی و «محمد رضا بهرامی» سفیر ایران در کابل و جمعی ازمقامات دولتی و دانشگاهی افغانستان گشایش یافت.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران از نوع تعامل ایران و افغانستان یاد کرد و تصریح کرد : نگاه ‌ما به یکدیگر باید عاشقانه و عاقلانه باشد زیرا دلایل مشترکی برای شادی و غم داریم و در واقع دو ملت ایران و افغانستان قوی و قدرتمند توانسته اند با تمام فشارها و چالش‌ها تحمیل شده بر آنها در ادوار مختلف تاریخی مبارزه ‌کنند و از شالوده فرهنگی خود صیانت کنند.

ابراهیمی از توانایی ملت افغانستان ابراز خشنودی کرد و گفت : این ملت به رغم دهه ها تحمل جنگ و درگیری هرگز در برابر نا ملایمات تسلیم نشد و با تمام زخم‌هایی که به خود دیده هنوز فریاد صلح خواهی ازآن شنیده می شود. این ملت باورمندانه راه نجات را از درون مبانی اندیشه دینی خود دنبال می کند و آوازه دانش و عرفان از آن بلند است که این غنای فرهنگی ستودنی است.

نامبرده کتاب را محور تعامل جوامع بشری برای گفت و گو خواند و افزود: نیازمند گفت و گو برای فهم بهتر یکدیگر هستیم و جز با احترام به هم نمی توانیم به جایی برسیم.

وی گفت: ملت ایران و ملت افغانستان برای همکاری بی نیاز از پیمودن راه طولانی تفاهم هستند زیرا این دو ملت همدیگر را شناخته اند و درارتباط و تعامل نیاز به باز تعریف چیزی برای فهم مشترک نیستند و این ویژگی گام های ارتباط و همکاری را تسریع و موثر می کند. 

ابراهیمی برای حضور در دو برنامه فرهنگی که به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در تدارک دیده شده است از روز پنجشنبه گذشته همراه با یک هیات از اساتید و روسای دانشگاههای ایران به کابل پایتخت افغانستان سفرکرده است.

نشست هم اندیشی دانشگاهیان که روز شنبه اول ثور / اردیبهشت در معاونت علمی دانشگاه کابل برگزار شد و در آن روز همچنین سنگ تهداب دانشکده ادبیات دری که جمهوری اسلامی ایران احداث آن را تعهد کرده بر زمین گذاشته شد.

ایرنا نوشت: دیروز یکشنبه نمایشگاه کتاب ایران افتتاح شد و قرار است تا هشتم ثور / اردیبهشت در دانشگاه کابل دایر باشد و همچنین نخستین دور از گفت و گوهای فرهنگی ایران و افغانستان نیز که برای مدت دو روز ادامه خواهد داشت در این دانشگاه شروع بکار کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران در مراسم گشایش نمایشگاه کتاب مبلغ 500 هزار افغانی معادل 400 میلیون ریال را به منظور خرید کتب مورد نیاز کتابخانه مرکزی دانشگاه کابل از این نمایشگاه اهدا کرد.

م ح/ ن ذ

نظر شما
ارسال نظر